Begivenheder

30. June 2008

Livgardens 350 års jubilæum

Repræsentanter fra Samsø Garderforening deltog i de imponerende festligheder der prægede København i weekenden den 28-29/6 samt mandag den 30/6

Deltagerne fra Samsø var: Formand Carsten Buchardt med frue, næstformand Vagn A. C. Iversen med frue, fanebærer Patrick A. Iversen, Holger Berthelsen med frue, kasserer Gunnar Nielsen med frue, Harry Mortensen og Herman Eckhardt.

Tatoo ved Rosenborg Slot

Festlighederne indledtes lørdag aften på eksercerpladsen foran Rosenborg Slot der dannede rammerne om et storslået Tattoo, med besøg af hele den kongelige familie, hvor bl.a. den norske og russiske Livgarde leverede excercits i verdensklasse. Internationale militære musikkorps viste ligeledes professionalisme og henrykkede publikum med det ene glansnummer efter det andet. Et af Tattooets rørende højdepunkter var da vore egne gardere i rød galla dannede ring og affyrede et skud op i luften, for derefter at blive flankeret af soldater i kampuniform, netop hjemvendt fra Afghanistan. Dette for at ærer de faldne gardere i krigen. Aftenen afsluttedes med et festfyrværkeri over Rosenborg Slot mens samtlige musikkorps spillede under publikums vilde jubel og taktfaste klapsalver.

Topunderholdning i Tivolis Koncertsal

Søndag aften var der lagt op til topunderholdning i Tivolis Koncertsal, hvor hendes Majestæt Dronningen med familie deltog. Den Kongelige Livgardes Musikkorps dannede flødeskummen omkring de optrædende der indeholdt internationale navne som bl.a. Caroline Henderson og den svenske tenor Susanne Resmark. Som konferencier, leverede Preben Kristensen et forrygende show, der satte godt gang i lattermusklerne.

Hele aftenen blev vi ført igennem et særdeles varieret program i både sang, klassisk og nutidig musik hvor Den Kongelige Livgardes Musikkorps leverede en performance der var helt ekseptionel.

Gudstjeneste i Garnisonskirken

Mandag morgen startede med en smuk gudstjeneste i Garnisonskirken hvor Hendes Majestæt samt Prinsgemalen deltog samt Københavns Biskop Erik Norman Svendsen. Det skal her nævnes at vor fanebærer, garder Patrick Iversen med Samsø-fanen var placeret som nr. 9 i 2 pulpitur i opstillingen, et utroligt smukt skue at se alle de smukke faner opstillet på denne måde.

10.000 gardere gennem København

Efter ceremonien blev alle deltagere afhentet i busser og kørt til Tivoli hvor unge som gamle gardere samledes for at starte en march der gik igennem hele København - ned gennem Strøget og hen til excercerpladsen ved Rosenborg Slot. Og hvilken procession! Godt 10.000 gardere marcherede under faner, musik og klapsalver og standsede al trafik i midtbyen. Ved ankomst til Rosenborg excercerplads, forbidefilerede hele paraden Hendes majestæt Dronningen med familie. De marcherende fortsatte ind i Kongens Have hvor der ventede lidt forfriskninger.

Efter pausen blev der gjort klar til selve Jubilæumsparaden. Det var fantastisk og se så mange marchere kompagni-vis, både i blå Galla samt kampuniform.

Gave til Dronningen med samsk autograf

Dronningen fik overrakt en gave fra de Danske Garderforeninger; en utrolig flot kartouche tegnet af garder Svend Erik Sjøtlow (sept. 57) der også stod for det særdeles flotte skære- og modelarbejde der gik forud for selve bronzestøbningen. Det var en speciel dag for Samsø Garderforening idet det smukke bladguldarbejde på kartouchen blev udført af guldsmed Evelyn Iversen fra Samsø Smykker i Mårup, der i dybeste hemmelighed har arbejdet intenst på Kongekronen, Dronning Margrethes Rexmærke samt de meget detaljerede fanespidser. Det skortede da heller ikke på klapsalver da kartouchen blev afsløret med honnør. En rigtig stor dag for alle os fra Samsø.

Uddeling af tapperhedsmedaljer

Ceremonien fortsatte med bl.a. uddeling af 2 tapperhedsmedaljer til to gardere der havde udmærket sig i krigen i Afghanistan.

Som afslutning på Jubilæumsparaden nedlagde Hendes Majestæt en krans ved Garderstatuen for i respekt at mindes faldne gardere.

Spisning og dans i Bella Centeret

Efter denne storslåede og rørende ceremoni trådte alle af til nogle timers pause før festlighederne fortsatte i Bella Centeret.

Her kunne man virkelig tale om feststemning. Hele Bella Centeret var fyldt med glade gæster iført deres fineste skrud, og der var dækket op til 8.500 gæster. Alt kørte som smurt, det var en flot opvisning i militær præcision og perfekt logistik. Festens højdepunkt var da Hendes Majestæt Dronningen ankom med hele familien og deltog i spisning og efterfølgende dans. Det var en flot oplevelse og se vor Dronning danse lancier, det bidrog til at hæve stemningen yderligere. Der var en særdeles afslappet og behagelig stemning overalt.

TV2 fyrede den af på scenen med nye og gamle numre og beviste nok en gang at de er et af de bedste live bands vi har. Kl. 02.00 sluttede Jubilæumsfesten og da var vi alle så mætte på oplevelser som vi kunne blive. Så vi kunne alle trygt tage hjem og få vores præmiesøvn.

Samsø Garderforening